Klantbeleving met al je zintuigen:

Hoe fris ruikt jouw bedrijf?

Ieder mens beleeft een gebeurtenis op zijn of haar eigen manier, kijkt met een eigen bril naar dingen, bedrijven en organisaties. Dat geldt dus ook voor klanten. Om te weten hoe je klant jouw organisatie beleeft, moet je verder kijken dan een uitgekiende, uitgebalanceerde marketingstrategie. Ga eens back to basics. Laat me jou meenemen in de zintuigelijke wereld van klantbeleving.

 

Zien

We beginnen met de ogen. Hoe kijkt een klant naar je organisatie? Ben jij een Lidl of toch meer een Albert Heijn? En waar blijkt dat uit? Zien we dat terug in jouw huisstijl? Komt het naar voren in het soort drukwerk dat je gebruikt, of de kleding van je personeel? Past de kleur van het interieur bij de business die je voert? En hoe ziet het bedrijfspand eruit? Staan er verlepte cyclamen in de vensterbank of een mooie verzorgde varen?

 

Proeven

“Hè dat is een gekke,” denk je misschien. ”Iemand proeft mijn bedrijf toch niet?” Nou, dat zal je verbazen. Hoe vaak kom je niet ergens en krijg je vieze koffie geserveerd? Een oud koekje, of cola waarvan de prik allang vervlogen is. Dan krijgt je bezoek wel erg letterlijk een nare afdronk. Laten we eerlijk zijn, het overlegt een stuk fijner met een vers kopje koffie van goede bonen. En nu we het er toch over hebben: is jouw koffie gratis? Of moeten je klanten ervoor betalen?

 

Ruiken

Hoe fris ruikt jouw bedrijf? Het loont de moeite om eens kritisch rond te snuffelen. Niet iedereen houdt van de lucht van een hond of sterke parfum. Dan hebben we het nog niet eens over een doordringende nicotinelucht. Soms begint het zelfs al bij de voordeur: moeten jouw klanten zich eerst een weg banen door een groep rokende medewerkers voordat ze binnen zijn? Dan wordt het hoog tijd om de rookplek te verhuizen!

 

Horen

De invloed van geluid is groter dan je misschien vermoedt. Wat voor muziek staat er aan binnen je bedrijf? Wordt het genre door iedereen gewaardeerd, of kan het irritatie opleveren? Leidt het niet teveel af van de werkzaamheden? Kan je klant jou goed verstaan of heb je huilende kinderen op de achtergrond (of, misschien nog erger, luidruchtige collega’s)? Maak hierin een bewuste keuze en zet die volumeknop eens wat lager.

 

Voelen

Veel mensen beleven hun omgeving, dus ook jouw bedrijf, door te voelen. De huid is niet voor niets het grootste orgaan van het menselijke lichaam. Is de handdruk die je geeft niet te slap of te stevig? Is de temperatuur van de spreekruimte aangenaam en zit de stoel prettig? Voelen is beleven, sta dus ook hier even bij stil.

 

Tijd voor beïnvloeding

Voor elk bedrijf is het van belang dat de klanten een goede beleving krijgen. Wat die goede beleving precies moet zijn is voor iedere klant en elk bedrijf anders. Wat zou jouw ideale doelgroep moeten ervaren bij jouw bedrijf? En gebéurt dat ook werkelijk? Of kan het eigenlijk beter? Laat dat niet lopen, je loopt misschien enthousiaste klanten mis en uiteindelijk ook omzet.

 

Is het tijd voor een verandering? Neem dan contact op met Suzanne Boekestijn van Purple Lily