Hoe staat het met jouw omotenashi?

Servicegerichtheid in optima forma:
Hoe staat het met jouw omotenashi?


Stel je voor. Een vriendelijk glimlachende medewerker opent de deur voor je. Je wordt warm welkom geheten door al het winkelpersoneel. Je krijgt ongevraagd een heerlijk gratis kopje thee aangeboden of, als buiten de mussen van het dak vallen, een koel glas water. Al je boodschappen worden zorgvuldig ingepakt mét dubbelgeplakt stukje tape, zodat je het thuis makkelijk kunt verwijderen. En bij het verlaten van de winkel opent die vriendelijke medewerker de deur weer voor je, waarna hij je hartelijk uitzwaait. Utopia? Nee hoor. Het is een gemiddeld dagje shoppen in Japan. Het is omotenashi: Japanse gastvrijheid.


Belevenis


Het zou gezien kunnen worden als een slim marketingconcept waarmee je dikke winst behaalt, maar dat is het niet. Echte omotenashi betekent namelijk gastvrijheid zonder er iets voor terug te verwachten. Het maakt niet uit hoe de klant eruit ziet. Het is niet interessant of hij iets koopt of niet. Je wil geen fooi, geen direct rendement. De bezoeker van je winkel is geen consument, maar een gast die in de watten moet worden gelegd, punt.  Het bezoek aan je bedrijf moet een prettige belevenis zijn, in plaats van dagelijkse routine. Misschien gaan Japanners een level verder in hun servicegerichtheid dan wij nuchtere Nederlanders ooit zullen bereiken. Maar het kan geen kwaad even bij dit uitgangspunt stil te staan. 


Niet voor niets


Hoe zit het met jouw eigen omotenashi? Ga jij ook nét een stapje verder dan een klant verwacht? Het hoeft heus geen grote investeringen te kosten. Een lekkere handcrème op het toilet, een (porseleinen?) kop met verse koffie of thee, een schaaltje frisse appels of fijne lichtval bij de passpiegels doen al wonderen. En met stip op 1 én gratis: persoonlijke aandacht. Vraag oprecht hoe het met je klant gaat, houd bij je inkoop alvast rekening met bijzondere interesses, denk mee en geef eerlijk advies. Je doet het zeker niet voor niets. Het komt ten eerste de sfeer in je bedrijf en je eigen werkplezier ten goede. Maar in de meeste gevallen betekent zo’n opvallend prettige belevenis een blijvende persoonlijke binding met jouw bedrijf. Je klant komt terug voor een volgend bezoek en je bent verzekerd van positieve reclame. Toch niet gek, dat omotenashi!

Ben je benieuwd waar jouw omotenashi-factor zit? Wil je tips waarmee je jouw klant ook een onvergetelijke beleving van jouw product en dienst kunt geven? Neem contact op met Purple Lily!