Hoe kom je aan goed personeel?

Zorg ervoor dat de juiste mensen bij jou willen werken!

Je hebt het misschien al gemerkt. De arbeidsmarkt is helemaal gekanteld ten opzichte van een paar jaar geleden. Stonden vroeger de sollicitanten in de rij voor jouw vacatures, nu ben je blij met ieder cv dat in jouw mailbox belandt. De vergrijzing, aantrekkende economie en mismatch tussen wat jij zoekt en een potentiële medewerker kan bieden; het zijn allemaal risicofactoren voor jouw bedrijf. Je hebt immers goed personeel nodig om goede diensten te kunnen leveren en omzet te genereren. Ik heb vervelend nieuws voor je. Het wordt de komende jaren niet anders. De sollicitanten vallen niet meer als rijpe appels uit de boom. Het goede nieuws is dat er factoren zijn die jij zelf wél kunt beïnvloeden. En die ervoor kunnen zorgen dat jij tóch de juiste man of vrouw vindt voor jouw vacature.

 

Stap 1: wie ben je eigenlijk?

Deze eerste vraag lijkt misschien voor de hand liggen, maar levert nog vaak ongemakkelijke stiltes op als hij wordt gesteld. Weet jij hoe mogelijk personeel jouw organisatie ziet? Welke reputatie heb je opgebouwd als werkgever, wat wordt er over jou gezegd op verjaardagsfeestjes en recepties? Hoe is de werksfeer, zitten er interessante klanten in je portfolio, heb je goede arbeidsvoorwaarden, ligt de werklocatie in een gunstig gebied (bij winkels of juist in een mooie natuurlijke setting), serveer je een lekkere lunch aan je medewerkers? Oftewel: hoe is jouw employer branding? Probeer al die positieve aspecten van jouw werkgeversmerk uit te vergroten, maak er gebruik van en maak ze nóg beter. Zorg ervoor dat de juiste mensen bij jou willen werken.

 

Stap 2: wie wil je eigenlijk?

Waarschijnlijk heb je wel een beeld van alle functie-eisen waaraan jouw ideale sollicitant moet voldoen. Maar weet je ook hoe jouw perfecte kandidaat denkt en doet? Van welke arbeidsvoorwaarden wordt hij blij? Heeft hij misschien behoefte aan flexibele werktijden, of is hij gevoelig voor een auto van de zaak? Wordt hij getriggerd door een wetenschappelijke toonzetting of moet het juist laagdrempelig? Is het een krantlezer? Of ben je op zoek naar een jongere generatie die alles op zijn mobiel doet? Die generatie verwacht een website die probleemloos werkt op een smartphone en wil ook online kunnen solliciteren. En liefst zo probleemloos mogelijk: via een sollicitatieknop of nog liever via WhatsApp. Deze doelgroep bereik je dus niet via traditionele kanalen als de krant, maar juist via Instagram en You Tube. Pas je wervingsmethode hierop aan.

 

…En dan actie

Als je bovenstaande vragen kunt beantwoorden, is het tijd om de volgende stappen te zetten. Poets je employer branding op. Zoek bijvoorbeeld naar de quick wins op de werkplek. Een aantrekkelijke aankleding van het kantoor, frisse uitstraling van de ingang. Zorg voor opvallende secundaire arbeidsvoorwaarden en wees creatief. Een gezonde lunch, stoelmassage, taart op vrijdag. Zorg ervoor dat je website past bij jouw bedrijf, lekker leest en up to date is. Het is allemaal positieve PR waarvan je imago gaat stralen en die maakt dat sollicitanten geïnteresseerd raken in jou als werkgever.

 

Weet wat je schrijft

En dan de volgende cruciale stap: het uitzetten van de vacature. Mijn tip van de dag: investeer in de vacaturetekst. Het zorgt voor een kwalitatief en kwantitatief hoge respons. Een goede tekst levert je tijd op, want alleen de juiste sollicitanten reageren. Gebruik zaken die jij nu weet over jouw ideale doelgroep (stap 2) in je woordkeuze. Maakt het uit of een man of vrouw jouw team versterkt? Natuurlijk mag je niet discrimineren, maar als je weet dat bepaalde woorden mannelijke kandidaten aanspreken en andere juist vrouwen aantrekken, waarom zou je daar dan geen gebruik van maken. Als je het slim doet wordt jouw vacature SEO-waardig; zodra een kandidaat op zoek gaat plopt jouw vacature op zijn scherm. En dat is precies wat jij wil! Ga dus echt even zitten voor de tekst en durf professioneel advies te vragen. Een vacature is vaak de eerste kennismaking met jouw bedrijf. En die eerste indruk moet gewoon goed zijn.

 

Warm bad

En als die sollicitant dan op gesprek komt, zorg dan voor een warm bad. Lekkere koffie, een vers koekje, een aangename gespreksruimte zonder stoorzenders. Verleid de sollicitant en overtuig met jouw verhaal. Beloof geen gouden bergen, verkoop geen gebakken lucht, maar wees gewoon jezelf. En blijf je nieuwe medewerker ook later nog serieus nemen. Werk goed in, speel in op behoeftes, zorg voor de juiste uitdaging. Dan weet je dé ultieme kandidaat binnen te halen én te houden.

 

Benieuwd hoe je jouw bedrijf optimaal presenteert bij mogelijk nieuw personeel? Daar heb ik genoeg ideeën over. Neem nu contact op!