Expert aan het woord:

De fotograaf als chefkok


“Bij het openklikken van een website of het doorbladeren van een brochure komt een foto als eerste binnen. Nog voordat je in de tekst hebt gelezen wat de boodschap eigenlijk is, heb je je letterlijk al een beeld gevormd. Denk je “hier wil ik klant worden”, of “dát product heb ik nodig”. Daarom druk ik al mijn relaties altijd op het hart om een bewuste keuze te maken bij hun beeldmateriaal. Want een slecht gekozen foto kan klanten afschrikken en zelfs blijvend afbreuk doen aan je imago.

 

Snack

Natuurlijk ben ik een professionele fotograaf, maar ik preek zeker niet alleen voor eigen parochie. Het is namelijk niet altijd nodig om een professional in te schakelen. Soms is een foto met je smartphone voldoende, en dan moet je dat vooral doen. Het ligt maar net aan het doel dat het beeld moet dienen. Om in deze decembertijd een toepasselijke vergelijking te trekken: als je trek hebt hoef je niet altijd naar een sterrenrestaurant voor een chic diner. Is een snelle snack voldoende om je honger te stillen, dan is dat prima. Maar sóms is het even nodig om flink uit te pakken. Dan kies je bewust niet die smartphone, maar een spiegelreflexcamera.

 

Details

Leg je de resultaten van je eigen telefoon naast een professionele fotoreportage, dan zie je het verschil. Dat komt deels door betere apparatuur, maar ook door een andere werkwijze. Een vakfotograaf zoals ik is niet van de grote stappen, snel thuis. Die let op de kleinste details, kijkt door een andere bril dan de opdrachtgever zelf. Fotografeer ik een zakelijk kantoor, dan zorg ik voor een fris, opgeruimd beeld. Ik maak snoertjes en rommel die het beeld onrustig maken onzichtbaar, werk met een heldere lichtval. En schiet ik foto’s voor een bruin café, dan zijn ze niet modern en strak. Dan mag er juíst wat warmte en losheid zijn. Zodat het beeld dat een potentiële klant krijgt van de onderneming direct klopt. Het geeft meteen het juiste gevoel.

 

Klantbeleving

Ik ben een echte perfectionist, ga voor het perfecte plaatje. Daarom wil ik voordat ik aan de slag ga precies weten wat de klant voor ogen heeft. Wie wil hij bereiken, welke klantbeleving moet het opleveren? Ik ga het gesprek aan om erachter te komen wat mijn foto’s moeten uitstralen. Terug naar de eerdere vergelijking: hoe moet de biefstuk gebakken zijn en welk sausje moet erover heen? Dat is soms even graven, want niet iedereen is gewend om daar diep over na te denken. Maar als de wensen eenmaal duidelijk zijn, kan ik gericht gaan fotograferen.

 

Totaalplaatje

Het is fijn als ik kan samenwerken met iemand die het totaalplaatje in de gaten houdt. Passen mijn foto’s bij de business? Klopt het beeld dat ik schets wel met de huisstijl en de doelgroep? Spelen er geen gevoeligheden die ik zelf niet ken? Bij grotere bedrijven zit vaak een afdeling Marketing als een bok op die haverkist. Kleinere ondernemers of ZZP’ers huren meestal een extern bedrijf als Purple Lily in om die eenheid te bewaken. Door met andere professionals te sparren, ieder vanuit zijn eigen invalshoek, laat je het imago van de klant stralen. Samen bereik je de mooiste resultaten!”

Meer weten over vakfotograaf Rienk Boode? Surf naar www.rienkboodefotografie.nl. 

 

En natuurlijk kan Purple Lily je helpen om jouw totaalplaatje kloppend te maken!